پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250976
رفتار دولت روحاني عامل عدم پذيرش ايران در پيمان شانگهاي بود نه FATF/ ايران بايد به سرعت به طرح جاده ابريشم بپيوندد
تاریخ انتشار : 1400/07/03 10:06:57
نمایش : 1279
يک کارشناس اقتصادي با بيان اينکه ايران بايد خودش را در طرح کمربند، جاده راه ابريشم قرار دهد تا از منافع اقتصادي آن منتفع شود، گفت: FATF مانع پيوستن ايران به پيمان شانگهاي نبود، بلکه وابستگي و نگاه به غرب دولت روحاني علت بود که با رفتن آن و سرکارآمدن دولت سيزدهم اين مشکلات مرتفع شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، علي سعدوندي کارشناس مسائل اقتصادي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع‌رساني راه دانا؛ درباره عضويت ايران در پيمان شانگهاي اظهار کرد: کشور ما با وجود اختلافاتي که در پذيرش FATF داشت اما مشکلي براي عضويت در پيمان شانگهاي را نداشت، ولي مشکل اساسي در اين عدم پيوستن به اين پيمان اين بود که اتفاق آراء در کشورهاي عضو، براي پذيرفته شدن ايران به‌عنوان عضو دائم ايجاد مي‌شد يا خير؟.

 

نگاه دولت روحاني به غرب باعث عدم پذيرش ايران در  پيمان شانگهاي بود، نه FATF 

وي با اشاره به نگاه دولت قبل به غرب، ادامه داد: متأسفانه در گذشته مشکلاتي به وجود آمده بود و در اين حوزه اختلافاتي با بعضي کشورها داشتيم که مانع از اين عضويت دائم ايران مي‌شد که اگر اين اختلافات نبود، سال‌ها پيش از ايران به‌عنوان عضو دائمي اين پيمان نام‌برده مي‌شد. با جابه‌جايي دولت و از ميان برداشته شدن آن مشکلات سياسي، مخالفت‌ها نيز برداشته شد و ايران به‌صورت دائم به‌عنوان عضو اصلي اين پيمان پذيرفته شد.

اين کارشناس اقتصادي گفت: در دولت دوازدهم اين اختلافات به سد بزرگي ميان دولت روحاني و برخي از کشورها بدل شده بود تا از ورود ايران به اين پيمان بين‌المللي جلوگيري کند؛ در واقع نگاه به غربي بي‌اعتمادي بين اعضاء را براي پذيرش ايران، دامن زده بود.

او با اشاره به نگاه استراتژيک دولت آيت الله رئيسي به شرق، توضيح داد: پس از روي کار آمدن دولت سيزدهم هم رابطه ما با تاجيکستان اصلاح شد و هم با چين به مشترکات جديدي رسيديم. ناهماهنگي‌هايي که در دولت قبل باعث ايجاد مشکل جدي در پيوستن ما به پيمان شانگهاي شده بود. امروز اميدواريم با عملي شدن اين موضوع و با حل ساير مشکلات بتوانيم بهره‌برداري کامل‌تري از اين پيمان را رقم بزنيم.


عضويت در پيمان شانگهاي باعث رشد تجارت خارجي خواهد شد

سعدوندي با اشاره به مثبت بودن اين گام در روند رشد تجارت و سياست خارجي کشور، ادامه داد: دولت تدبير و اميد شايد در تيره شدن روابط با تاجيکستان نقش چنداني نداشت ولي در تيره شدن روابط کشور ما با چين نقش اساسي را بازي کرده بود. دو مسئله مانع از ورود ما به اين پيمان بود که با روي کار آمدن آقاي رئيسي اين دو مسئله با تاجيکستان و چين مرتفع و شرايط عضويت دائمي کشور ما را در اين پيمان تسهيل کرد.

اين کارشناس اقتصادي با اشاره به اينکه اين پيمان مي‌تواند پويايي اقتصادي را در اين حوزه فعال‌تر از سابق کند، گفت: شرط اين پويايي آن‌ است که ما بتوانيم مبادلات آزاد تجاري را با اين کشورها داشته باشيم؛ البته تا وقتي تحريم‌ها ادامه‌دار باشد، احتمالاً افزايش حجم مبادلات به نفع ما نخواهد بود و تا زماني که ما در ليست سياه FATF هستيم به‌واسطه بالارفتن هزينه جابه‌جايي ارز در اين مبادلات، اين امر براي ما مقرون‌به‌صرفه نيست ولي در اقتصاد ايران اثر مثبتي را درپي خواهد داشت.

 

ايران بايد به سرعت به طرح جاده ابريشم بپيوندد

سعدوندي بيان کرد: در صورت حذف نام ايران از ليست سياه FATF وضعيت مبادلات اقتصادي در اين حوزه نيز دگرگون خواهد شد. نکته‌اي که در اين پيمان قابل‌توجه است طرح چين براي مراودات جاده‌اي و ريلي است که متأسفانه در گذشته ايران را به دليل همان روابط تيره سياسي در دوره دولت دوازدهم، از مشارکت در اين طرح کنار گذاشته شده بود؛ اکنون لازم است به‌سرعت به اين روند برگرديم و سعي کنيم در صنعت ترانزيت منطقه‌اي و بين‌المللي فعال‌تر ظاهر شويم.


وي گفت: ايران بايد خودش را در طرح کمربند، جاده راه ابريشم قرار دهد تا از منافع آن در حوزه منطقه‌اي و بين‌المللي منتفع شود.

انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html